
Problemen | Stoornissen op vlak van Taalontwikkeling
Een taalontwikkelingsstoornis is een neurocognitieve ontwikkelingsstoornis. Dit betekent dat taal in de hersenen minder goed wordt verwerkt. De taalontwikkeling kan vertraagd of afwijkend verlopen. Wij zien dan problemen op vlak van taalproductie en/of taalbegrip. Deze deelgebieden kunnen verder onderverdeeld worden in: actieve woordenschat, woordstructuur, syntaxis, verhaalopbouw en pragmatiek.
Bij een vertraging in de spraak- en taalontwikkeling begrijpt de omgeving het kind niet altijd of omgekeerd. Dit zorgt soms voor frustraties.
Vroegtijdige detectie en begeleiding is zeker een noodzaak, aangezien een taalprobleem en/of -stoornis steevast een invloed heeft op het leren op school.
Problemen | Stoornissen op vlak van Articulatie
In hun ontwikkeling leren kinderen stap voor stap alle klanken. In dit leerproces kunnen bij jonge kinderen problemen opduiken. Wij spreken pas van een articulatiestoornis wanneer het kind achterop blijft in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Wij maken een onderscheid tussen fonologische en fonetische articulatiestoornissen. Bij een fonologische articulatiestoornis blijft het kind vereenvoudigingsprocessen toepassen die normaal gezien op een bepaalde leeftijd spontaan zouden moeten verdwijnen. Bij fonetische articulatiestoornis is er sprake van een foutief aangeleerd gedrag, bijvoorbeeld spreken met de tong tussen de tanden (interdentaliteit).


Problemen | Stoornissen op vlak van Lezen (dyslexie)
Dyslexie wordt ook wel een stoornis in het ‘technisch lezen’ genoemd. Het technisch lezen is de vaardigheid van het omzetten van de letters in klanken (= tekenklankkoppeling). De leesstoornis belemmert het vlot leren lezen. Kinderen met leesproblemen moeten meer energie steken in het technisch lezen en dat gaat vaak ten koste van het begrijpen van de tekst.
Problemen | Stoornissen op vlak van Schrijven (dysorthografie)
Dysorthografie is het niet goed weten hoe bepaalde letters of lettercombinaties geschreven moeten worden (= klanktekenkoppeling). Vaak schrijven kinderen met dysorthografie de woorden op zoals je ze hoort, maar in het Nederlands zijn er veel spellingregels die bepalen dat een woord anders geschreven wordt dan dat je het hoort.
Vandaag wordt de term dyslexie gehanteerd bij zowel schijfmoeilijkheden of leesmoeilijkheden.
Het is zo dat de evolutie van het lezen en schrijven hand in hand gaan, toch is niet zo dat wanneer er op een bepaald vlak een moeilijkheid merkbaar is, dat er steeds een probleem op beide vlakken is. Het kan, maar dat is niet altijd het geval.
Problemen | Stoornissen op vlak van Rekenen (dyscalculie)
Mensen met dyscalculie hebben hardnekkige rekenproblemen. Hardnekkig betekent dat de rekenproblemen niet over gaan met wat extra instructie en oefenen. Als je dyscalculie hebt, heb je moeite met het vlot en op de juiste manier gebruiken van rekenstrategieën en automatisatie van wiskundekennis die je eerder hebt aangeleerd.
